Jelenlegi hely

2. fokú hőségriasztás - Szombathelyen a hőségben igénybe vehető közintézmények klónja

A Tisztiorvosi Szolgálat Országos Tisztifőorvosi Hivatal 2023. június 21-én szerda 00:00 órától 2022. június 30. csütörtök 24:00 óráig III. fokú hőségriasztást adott ki.június 23. (péntek) 24:00 óráig II. fokú hőségriasztást adott ki.

Az országos tiszti főorvos 2023. június 21-én (szerda) 00:00 órától 2023. június 23. (péntek) 24:00 óráig II. fokú hőségriasztást adott ki.
 
Szombathelyen igénybe vehető légkondicionált közintézmény az intézmény nyitva tartási idejében a Városháza – földszinti aula (Szombathely, Kossuth L. u. 1-3.).
 
Emellett a nyitva tartási időben igénybe vehető még:
 
  • az Interspar áruház közösségi tere
  • a TESCO áruház közösségi tere
  • a FAMILY Center közösségi tere
  • a Savaria Plaza közösségi tere.
Szombathely város területén a lakosság számára a következő közkifolyók és ivókutak állnak rendelkezésre:
 
Közkifolyók:
  • Győzelem utca – Paál László utca sarok
  • Győzelem utca – Izsó Miklós utca sarok
  • Szatmár utca – Jávor utca sarok
  • Szatmár utca 6.
  • Jáki út
  • Zanati út – Sziget utca sarok
  • Május 1. utca – Verseny utca sarok
  • Dombtető utca 2.
  • Egressy utca – Orgona utca sarok

 

Ivókutak:

  • Fő tér
  • Gyöngyösparti sétány
  • Gayer park.
 
Tanácsok hőségriasztás idejére
Hasznos öltözködési, étkezési, közlekedési, utazási, strandolási tanácsok a
hőségriasztás idejére.
Általános tudnivalók
• Kánikulai napokon a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat töltse otthon, viszonylag hűvösben, besötétített szobában!
• Nagy melegben zuhanyozzon langyos vagy hideg vízzel akár többször is! Alkalmazzunk mentolos törlőkendőt arcunk, karjaink felfrissítésére!
• Forró nyári napokon az idősebbek ne a legmelegebb órákra időzítsék a piaci bevásárlást!
• Lehetőleg éjjel szellőztessünk!
• Sose hagyjunk gyermekeket, állatokat (például kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban!
• Ne hagyjunk az autóban napsütésnek kitett helyen hajtógázzal működő sprayt és gázgyújtót, mert ezek tüzet okozhatnak!
• Korlátozza a szabadlevegőn való tartózkodást a kora reggeli (6-10 óráig) és esti órákra (18-22 óráig)! Árnyékos helyen pró¬báljon pihenni napközben! Ha túl sokáig tartózkodott szabadban, akkor próbáljon legalább 1-2 órát légkondicionált környezetben eltölteni, míg a szervezet lehűl, és ismét visszatérhet a kánikulába!
• Csökkentse a fizikai munkavégzést! Ne ilyenkor végezze a nagytakarítást, ablakmosást! Csak az esti órákban kezdje el a befőzést, azt is állandó szellőztetés mellett!
• A hajzuhataggal rendelkezők fonják varkocsba a hajukat, vagy kreáljanak kontyot belőle. Így nem fog beizzadni, s a hát is szellőzhet!
• Fagyizáskor lehetőleg a gyümölcsfagyikat válasszuk (citrom). Fanyar, savanykás ízük kellemesen hűsítő hatású, nem is szólva az egészségügyi előnyökről!
 
Étkezési tanácsok
• Kánikulában számolnunk kell azzal, hogy az izzadsággal és párolgással leadott folyadékveszteség jelentősen megnő. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fokozott folyadékveszteség mellett fokozott sóveszteség is jelentkezik. Verejtékezéssel átlagosan 0,15-0,20%-os sótartalom veszteséggel számolhatunk.
• Ebben az esetben jelentős szerepet töltenek be a megfelelő ásványianyag-tartalommal rendelkező folyadékok, hiszen nemcsak a nátriumtartalmat kell pótolni, hanem a káliumot, magnéziumot és kalciumot is.
• Ne fogyasszon olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint vagy alkoholt tartalmaz - ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől!
• Étrendünk legyen pároláson alapuló, zöldségfélékben, gyümölcsökben gazdag (kerüljük a „magyarosan” fűszeres nehéz hús¬é¬te¬leket!). 
• A forró napokon még most is kedvenc a behűtött görögdinnye, amely jól oltja a szomjat is, hisz 85-90 százalékban vízből áll.
• Fogyasszunk főétkezésként is salátaféléket! Emésztésük nem veszi igénybe túlságosan a szervezetünket, ezenkívül tartalmazzák az immunrendszerünk erősítéséhez szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat!
 
Öltözködési tanácsok
• Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordjunk forró napokon! A nagy melegben - átmenetileg - felejtsük el a szűk topokat, nadrágokat, szoknyákat. Hordjunk inkább laza, könnyű lenvászonból készült felsőrészeket, bő szárú nadrágokat, szellős blúzokat!
• Idősek se viseljenek ilyenkor sötét színű, fekete ruhát, fejkendőt!
• Mezítláb cipőben járni kényelmes, de a lábunk gyorsan megizzadhat. Helyezzünk a cipőbe frottírból készült talpbetétet!
• Aki hajlamos a verejtékezésre, az viseljen nagy keretű napszemüveget (még ha nem is divatos!), amelynek kerete nem tapad szorosan az arcához!
Tanácsok kisgyermekes családok részére
• Csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk! A babák különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót is tartalmazó, citromos teával a szoptatás után!
• Sose hagyjunk gyermeket zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban, még árnyékban sem, mert pár perc alatt is 50-60°C-ra tud felmelegedni az autó belseje, és a benne lévők hősokkot kapnak!
Orvosi tanácsok
Testünk normális körülmények között az izzadás által hűl le, de nagyon nagy hőségben elveszítheti ezt a képességét. Ilyenkor gyor¬san emelkedik a test hőmérséklete, ami hőgutát okozhat. Ez igen komoly állapot, károsíthatja az agyat és más szerveket, esetenként akár halálos kimenetelű is lehet. A hőguta tünetei a vörös, forró és száraz bőr, a szapora pul¬zus, lüktető fejfájás, szédülés, émelygés, zavartság vagy tudat¬vesztés. Ha valakinél a fentieket tapasztaljuk, hívjuk a mentőket. Addig is, míg megérkezik a segítség, fontos a beteg lehűtése. Vigyük árnyékba, permetezzünk rá hideg vizet, vagy mossuk le hideg vízzel, esetleg hideg vizes kádba ültessük. Ha a levegő páratartalma nem túl magas, a beteget nedves lepedőbe is csavarhatjuk, miközben legyezzük.
 
 
Tanácsok a hőguta megelőzésére
A nap égető erejétől széles karimájú kalappal, napszemüveggel és napkrémmel védje magát! Fényvédő krémmel naponta többször is kenje be a bőrét.
Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot a forró napokon, azaz a szokásosnál egy literrel többet!
 
 Utazási, közlekedési tanácsok
• Kánikulában is közlekedni kell, de nem mindegy, hogy hogyan. A hirtelen jött meleg érezteti hatását a közlekedésben is. Gyakran érezzük, hogy kicsit fáradtabbak vagyunk, sokan nem számolnak azzal, főleg az idősek, hogy a nagy meleg, még az egészséges szervezetet is megviseli, nemhogy a fáradtat, kimerültet. Az emberek a hétvége jó idejét kihasználva autóba ülnek, és a városokon kívül, túrázni, ill. strandolni indulnak.
• A fúvott gumiabronccsal rendelkező járművek (gépjárművek, kerékpár) esetében a járművezetők a nyári időszakban, a nagy meleg miatt gyakrabban ellenőrizzék járműveik kerekének a légnyomását.
• A hosszabb útra indulunk a gépkocsiban utazók részére vigyünk - ha lehet hűtő táskában - megfelelő mennyiségű folyadékot.
• A szeszesital fogyasztása a nyári melegben a vezetési képességet még súlyosabban rontja.
• A nagy kánikula a járművezetők szervezetét is nagyon megterheli, a reflexek tompulnak, a vezetők még inkább türelmetlenebbek, indulatosak,
• A nyári időszakban meglévő jó útviszonyok ellenére is mindenhol tartsa be az adott útra megengedett legnagyobb haladási sebességet.
• Ha hosszabb utat kell megtenni, érdemes két-három óránként, vagy szükség szerint pihenőt tervezni és tartani.
 
Tanácsok strandoláshoz
• A kánikula a vízparton, illetve a vízben viselhető el leginkább, azonban ez felelőtlen és meggondolatlan viselkedéssel veszélyessé is válhat!
• Ne fürödjön közvetlenül étkezés után, teli gyomorral!
• Szeszesital, vagy egyéb bódító hatású szer által befolyásolt állapotban tartózkodjon a fürdőzéstől!
• Napozás után testét zuhanyozással, vagy más módon hűtse le, felhevült testtel soha nem menjen a vízbe!
• Szív és érrendszeri-, légző-, továbbá mozgásszervi betegségben szenvedők egyedül soha ne fürödjenek!
• Aki nem tud úszni, mély vízben ne használjon felfújható fürdőeszközt (gumicsónak, gumimatrac), azon lehetőleg ne aludjon el!
 
forrás: szombathely.hu
Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Grillszezonban az édességet is együk grillezve!

Grillszezonban az édességet is együk grillezve!

A gyümölcsök magas cukortartalma szinte kiabál a grillezésért. Imádnivaló ízt ad a finom karamellizált réteg mindenféle gyümölcsnek.
Tökéletes főtt kukorica? Íme a tuti recept!

Tökéletes főtt kukorica? Íme a tuti recept!

Tökéletessé teszi a nyarad ez a főtt kukorica recept, nem is kell hozzá a strandra menni! Sőt, mutatunk pár egyéb kukoricás receptet is!
Mosogatógép tabletta praktika

4+1 házi praktika mosogatógép tablettával

Mit tegyünk, hogy a mosott ruha illatos, a mosógépünk pedig hosszú életű legyen?
Piknik és egyéb receptek a nyári boldogsághoz

Piknik és egyéb receptek a nyári boldogsághoz

Jöhet egy nyári piknik? Piknikezni klassz dolog, olyan, mintha kivinnéd a vacsorát a parkba. Nem kell aggódni a morzsákért, a kézzel evés esetlegessége miatt az etikettért. Valahogy mindenki lazább, jókedvűbb és éhesebb is persze. Játszhattok, dumálhattok, kütyümentesen a zöldben... lehet csajos, romantikus, borozgatós vagy gyerekes, a jó hangulat és élmény garantált!

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére