Jelenlegi hely

GeniuS – német nyelvű babafoglalkozások Szombathelyen

„… a nyelvelsajátítás élmény, amit érdemes többszörösen megtapasztalni”

Fiatalok, elhivatottak, a szerkesztőik pedig maguk a kicsik :)

Rudasné Czeglédy Judit és Koroknai-Katona Ágnes fejéből pattant ki az ötlet nagyjából egy éve, hogy német nyelven tartsanak foglalkozásokat kicsiknek, előmozdítva ezzel a természetes nyelvelsajátítási folyamat „felduzzasztását", ezzel olyan új ajtókat nyitva a gyermekeknek, amik az ő generációjuk számára még zárva voltak. Hogyan jutottak el eddig? Apró lépésenként.

Mindketten német nyelvtanárok, egykori csoporttársak, barátnők és szülők – másfél éves kislányok anyukái –, akik úgy döntöttek, a nyelvtanítás terén szerzett tapasztalataikat a hétköznapokba, a legkisebbek, saját totyogóik életébe vonják be. Az általános iskolai és a felnőttképzési (középiskolás, nyelvvizsgára felkészítő ill. munkaidő utáni kiegészítő képzés) rendszer csínját-bínját magukénak tudva, összejáró anyukákként találták ki, hogy gyermekeiket idejekorán megismertessék a német nyelvvel, ezzel megalapozva azt a támogató közeget, ami a későbbiekben a gyerekek kommunikációs szabadságára, nyitottságára, összességében életvitelének előnyére válhat.

 

A módszer

Nagy lendülettel ásták bele magukat az – eleinte még számukra is – új közeg, a legkisebb csemeték tanításának lehetőségeibe. Segítségükre volt a német nyelv több, mint egy évtizedes oktatása ill. napi használata, de felsőoktatásban megismert (Németországban élő) anyanyelvi tanáruk is hasznos ötletekkel támogatta őket. Válogatni kezdték a legkisebbek okítására alkalmas német nyelvű dalokat, verseket, odakint közszájon forgó mondókákat, és naponta tesztelték is őket. A GeniuS módszer fő szerkesztői így maguk a kicsik lettek: amelyik mondóka, dalocska vagy épp ujj-játék a két szombathelyi kislány cenzúráján átment, a haladási terv részévé vált; amit a gyermekek nem élveztek, azokat elvetették. Mára (kb. egy aktív fél év elteltével) mindkét kislány gyakorlatilag 2 nyelven ért, kommunikál, fejezi ki magát szóban, a nyelveket magabiztosan váltogatva. A pálya széléről szólva: gól. :) 

A hétköznapok

„A személyes tapasztalat és előképzettség mellett jókora elhivatottságra is szükség van” – mondja Ágnes. "A szülők egy része nem bízik benne, hogy ilyen apróságok esetén is jó hatással lehet a korai idegennyelvi fejlesztés, pedig a gyakorlat épp a félelmeik ellenkezőjét bizonyítja: külföldön rengeteg, de már magyarul is számos tanulmány elérhető, melyek a korai nyelvi fejlesztés előnyeit igazolják (ezek nálunk is elolvashatók, bármikor konzultálhatunk róluk az érdeklődőkkel), a valós bizonyítékok viszont egyértelműen maguk a kislányaink, és a foglalkozásokat látogató kicsik."

„Pedagógusként a német nyelvű nevelési-oktatási tanácsadó cikkeket, folyóiratokat online előfizetés vagy épp interneten megrendelt kötetek formájában napi szinten böngésszük, nekünk ez nem különleges, hanem alapvető dolog. Sokmindenben, még a hétköznapi rutinban is más a küföldi gyakorlat, nemhogy a nyelvtanításban. Igyekszünk a magyar viszonyok között maradni, de egyben szabadabbnak, bátrabbnak is lenni, korábban kezdeni a tanítást, a zenét, hangszert, táncot ebbe minél hamarabb bevonni, és többeket is erre buzdítani” – teszi hozzá Judit.

 

A tudományos háttér

Hoszasan beszélgethetünk a picik nyelvtanulásáról, ők folyamatosan érvelnek, velük együtt pedig a kortárs kutatásokon alapuló tényeket is idézik, ami azt mutatja, jól felkészült párossal van dolgunk. „A nyelvelsajátítás folyamata az első, leghangsúlyosabb fejlődési  időszak, a gyermek 6–7 éves koráig tart, ezalatt gondosan leképezi az őt körülvevő világot: gyakorlatilag bármennyi nyelven képes megjegyezni, azonosítani a benne résztvevő tárgyakat, élőlényeket stb., a határ a csillagos ég! Segítség, ha egy állandó résztvevő (mint pl. egyik szülő a kétnyelvű családoknál, vagy egy nevelő, tanár) kizárólag az egyik nyelven kommunkikál a kicsivel” – hangzik Ágnes megjegyzése.

„Ezért döntöttünk úgy, hogy nálunk a foglalkozások egynyelvűek lesznek, kizárólag németül folynak” – mondja Judit. „Esetünkben az egyik tévhit a szülők nyelvi előképzettségének megléte. Tudni kell, hogy ehhez nem szükséges a szülői nyelvtudás, a foglalkozásainkat úgy építettük fel, hogy hétről–hétre „kívülállóként” is követhetőek legyenek, amiből még a németet nem beszélő szülők is könnyen tanulnak, profitálnak! Segítségképp foglalkoztató füzetekkel készültünk, amit férjem (grafikus, a GeniuS megjelenésének létrehozója) öntött egyedi, gyerekbarát formába. Aktuális találkozásaink anyagát kivetítőn v. táblán, az olvasni nem tudó gyerekeket útbaigazító illusztrációkkal együtt, tényleg könnyedén követni lehet.”

A GeniuS foglalkozások 2017. januárja óta hetente több délelőtt is elérhetőek a totyogók számára, sőt, igény szerint további késő délutáni időpont indítását is tervezik, amit bölcsisek és ovisok is látogatni tudnak. Helyszín a Herényiek Háza és az Evangélikus Közösségi Ház, felváltva. Jelentkezés és időpontok, helyszínek a genius.savaria@mail.com ill. facebook.com/genius.savaria címen egyeztethetők. Telefon: +36 30 974 3979 (Judit).

„GeniuS – ezt nem lehet túl korán kezdeni!”

 

 

 

 

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Vashiány a gyereknél – tünetek, okok, megoldások

Vashiány a gyereknél – tünetek, okok, megoldások

A vas az egyik legfontosabb ásványi anyag, amely nélkül a szervezetünk nem tud megfelelően működni. Különösen a gyerekek esetében lényeges, hiszen a növekedéshez, a szellemi fejlődéshez és az immunrendszer működéséhez is elengedhetetlen. De honnan tudhatjuk, ha a gyermekünk vashiányos, és mit tehetünk ellene?
Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére