A tehetség részben genetikai adottság, mint ahogy nekem is nagyanyai örökség volt a kézügyességem. De messze nem csak ezen múlik, hogy ki tudnak-e bontakozni a képességeink.
Az igazán tehetséges gyerekek általában érzékenyebbek a társaiknál. Néha nem könnyű eligazodni a viselkedésükön, ugyanis egyszerre szeretnének a kortársaik közé tartozni és kitűnni a képességeikkel. Nagyon nagy a szeretetigényük, a biztonságos, meleg családi háttér elsődleges ahhoz, hogy harmóniában legyenek önmagagukkal és megnyilvánuljon a tehetségük.
A nagyfokú érzékenység mellett általánosságban elmondható, hogy a tehetséges gyerekek:
- gyorsan és könnyen tanulnak
- nagyon jól érvelnek
- szokatlan asszociációik vannak
- koruknál érettebben tudják szabályozni az érzelmeiket
- feltűnően jól szintetizálnak
Mi a mi feladatunk szülőként, ha szeretnénk a gyermekünknek a legjobbat és a legtöbb lehetőséget megadni képességei kibontakozásához?
Megfigyelni
- Mi érdekli a gyereket? Milyen témákban tesz fel kérdéseket? Mennyire jegyzi meg a kapott válaszokat, hogyan kapcsolja össze az ismereteket a fejében? Milyen játékok és milyen témájú könyvek érdeklik?
- Milyen tevékenységben leli örömét? Mit csinál kitartóan, szenvedéllyel, mintha soha nem fáradna el benne? Ez lehet akár valamilyen mozgás vagy mentális tevékenység, amiben elmerül a gyerek.
- Miben ügyes, sikeres? Miben kiemelkedőek az eredményei? Melyik az a terület, képesség, amely meghaladja a kortársai szintjét? A kiemelkedő teljesítmény akár egészen kis korban jelentkezhet: pl. 1 éves kor alatt elkezd beszélni, 2-3 évesen olvas, táncot utánoz, feltűnően ügyes a finommotorikája (gyurmázás, rajzolás, színezés).
- Mit látnak az óvodában, iskolában a tanárai? Hasonlóképpen látják-e a gyermek tehetségét, miben és hogyan tudják támogatni?
Motiválni
Ha a csemete rátalál arra a tevékenységre, amiben tehetséges, akkor mindenképpen támogassuk őt annak a megélésében. A tehetség kibontakozásában lényeges elem a kitartás, a szorgalom, a gyakorlás. Egyre többet lehet tudni arról is, hogy milyen típusú dicsérettel lehet igazán motiválni, ez a tehetséggondozásban is döntő fontosságú. Alapvető, hogy az erőfeszítésen legyen a hangsúly, ne pedig a végeredményen, a teljesítményen. Meghatározó, hogy milyen formában kapja a gyerek a kritikát, hogy a hiba, a kudarc tanulási lehetőségként épüljön be a gondolkodásába, egy lépcsőfokként, amellyel közelebb lehet jutni a sikerhez.
Megőrizni a gyermekkorát
Az önzetlen szülői támogatás mellett elengedhetetlen, hogy arra is figyelemmel legyen a család és a környezet, hogy a gyermek maradjon gyermek. Ne tegyünk rájuk túlzott szülői elvárásokat sem a kiemelkedő képességek területén, sem másban. Könnyen előfordulhat, hogy egy zongoravirtuóz ugyanúgy utál esténként fogat mosni, vagy a kedvenc játékán osztozkodni, mint a társai, ezeket a gyermek korának megfelelően kell kezelni.
Ha pedig éppen a másik oldalon állunk, és úgy tűnik, hogy mindenkinek tehetséges a gyereke valamiben, csak a pont a miénk nem, semmiben, akkor legyünk türelemmel. Ne azt lássuk a gyerekben, aki, hanem akivé válhat, ha bízunk benne és támogatjuk őt.
„Minden gyermek tehetséges. Csak mindegyikük más időpontban nyitja ki a csomagját.” (ismeretlen)
Szabó-Máthé Hanga
életvezetési és anya coach, anyacoaching.hu
Ha tetszett ez a cikk, oszd meg másokkal is!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges