Tanítóként nem kergetek hiú ábrándokat, hogy a gyerekek a szünetben olvastak, számoltak, gyakoroltak. Pontosan tudom, hogy dőreség lenne azt gondolni, hogy a szülők-gyerekek tudatosan tartják szinten az év közben tanultakat, amire szeptembertől építhetnek a pedagógusok.
Mégis úgy gondolom, hogy az utolsó 2 hétben a családok tudnak tenni azért, hogy a gyerekeknek a szünidei semmittevésből könyebb legyen az áttérés a dolgos iskolai mindennapokba.
Az iskolára fel kell bizony lelkileg és testileg is készülni!
Legtöbb gyerek azért fél az iskolába menéstől, mert fél a kudarcoktól, a napi számonkéréstől, az állandó stresszhelyzetektől. Esténként, séta közben beszélgessünk vele az iskola POZITÍV oldaláról. A kellemes dolgokról, a barátairól, akikkel régen találkozott, milyen volt az osztálykirándulás, az együtt játszás, egy-egy program. Fontos, hogy az iskola iránti vágyat folyamatosan ébresztgessük bennük.
Biztosan nem tesz jót, ha sokszor hallja: "kezdődjön már az iskola...", "alig várom már, hogy iskolába menjetek..." - óhatatlanul azt vizionáljuk bennük, hogy otthon rosszak, az érzik, hogy feleslegesek, esetleg nem szeretik a szülei.
Semmiképpen ne mondjuk a különösen első osztályba induló gyerkőcnek - még viccből se: "majd az iskolában megnevelnek; ha ott így vislekedsz, fekete pontot kapsz" ... - az iskola mumusként él a gyermekben, nem az önfeledt tanulás, társakkal való kapcsolat helyszíneként fognak rátekinteni.
Míg a nyári szünetben a gyerekek nagy része reggel sokiáig alszik, ill. este későn fekszik le - szeptembertől ez pont fordítva kell, hogy legyen. Az iskolakezdés előtt már tudatosan ébresszük őket fokozatosan előbb, az utoló 3-4 napban pedig akkor, amikor iskolai időben kell majd kelnie. Nem csak fejben kell átállniuk a kicsiknek, hanem fizikálisan is. Természetesen ehhez az szükséges, hogy este fokozatosan korábban feküdjenek le. Lefekvéskor legyünk határozottak, ne enegedjünk a "még csk egy mesét hadd nézzek meg" könyörgéseknek.
TV... ügyeljünk arra, hogy a gyerek ne a TV előtt aludjon el, a lefekvés előtt legelább 20 percig semmilyen kütyüt ne nézegessen - ez biztosítja számára a nyugod és pihentető alvást.
Az étekzésekben is próbáljátok az iskolai menetet "begyakorolni". Legyen reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna és vacsora. Tanítóként napi szinten találkozom azzal a jelenséggel, hogy a gyerekek egy része üres gyomorral érkezik az iskolába - 10 óráig pedig éhesen üldögél a padban, nem tud kellően figyelni. Erre számos esetben azt a választ kapom a szülőktől, hogy "Nem bír még olyan korán enni!" - a válaszom: ez szoktatás kérdése (ill. legtöbb esteben a szülői kényelem az oka). Ha tudatosan, fokozatosan szoktatjuk hozzá a gyerekeket a keléshez és a reggelizéshez, mindenkinek könnyebb lesz!
Ha gyermekünk a nyári szünetben gyakran játszott mobiltelefonjával, számítógépen vagy nézett TV-t, az utolsó 2 hétben tudatosan rövidítsük napról napra a játék/nézési időt - ehhez ragaszkodjunk!
A stresszmentes sulikezdés egyik alappillére, amivel e gyereket is elkezdhetjük a ráhangolódásra, a tanszerek, segédeszközök KÖZÖS megvásárlása. Állítsuk össze KÖZÖSEN a listát (1. írásbeli gyakorlás: a gyerek maga írja le, mit kell venni :-) ), majd egy vagy két megbeszélt napon szánjunk rá időt a KÖZÖS vásárlásra. Érezze a gyerek, hogy ez a vásárlás nem rohanós, ez most róla szól, ne akarjunk "túllenni rajta". Érdemes az áruházi prospektusokból (akár online, akár a nyomtatott formából) előre kiválasztani a vágyott tanszereket, mintázatukat. Fontos, hogy a gyerek érezze magáénak a tanszereit, a mintákat, már ez is motíváló tud lenni.
Vásárlás előtt nézzük át, mik azok a felszerelések, amiket előző évről továbbra is használhatunk. Nem kell minden évben új tolltartó, új vízfesték, új vizes tálka! Próbálja fel a gyerek a tavalyi tornacipőjét, ha kicsi, vegyünk újat.
A bolti feszültségek elkerülése érekében otthon beszéljük meg a gyerekkel, mekkora keret áll rendelekzésre a vásárláshoz.
Otthon közösen újra nézegessük át, "simogassuk át" a megvásárolt tanszereket. A füzeteket kössük be KÖZÖSEN, lehet ez egy délutáni program.
Tudom, tudom... nyár van, meleg (ha most a napokban épp esik az eső, akkor is...), de muszáj egy kicsit a gyerekeknek tanulásban is felkészülni az iskolára. Nem kell óriási anyagokat áttanulmányozni, több lépcsőben kezdjük el!
1. lépés játékosan: rengeteg foglalkoztató, figyelmet, memóriát fejlesztő játék létezik. Kezdjük ezzel! Legyen TUDATOSAN beépítve az utosó 2 hétbe a játék: memóriajáték, logiko, brainbox, megfigyelést segítő játékok. De kiváló lehet egy-egy gyerekújság rejtvény része is, ahol már gondolkodniuk és írni is kell. De a gyerek ne egyedül vagy a testvérével játszon - ezekhez a játékokhoz szüksége van a szülőre, aki így látja a gyermeke memóriáját, megfigyelőképességét.
2. lépés: még mindig játékosan: egy-egy mese vagy rövidfilm megnézése után a szülő tegyen fel szóban konkrét kérdéseket a mesében történtekről, amire a gyereknek válaszolnia kell (szóban). Pl. kik voltak a főszereplők, milyen színű autóval ment a főszereplő, milyen gyümölcsöket látott - ehhez bizony a szülőnek a gyerekkel együtt kell megnézni a mesét/filmet és közben jegyzetelni. Nagyobbaknek lehet akár ismeretterjesztő rövidfilm - pl. az én gyerkeim nagyon szeretik a Hogyan készült? sorozatot (youtube-n is elérhető), ill. a National Geogarphic és az Animal Planet csatornák kisfilmjeit.
Ugyanezt megcsinálhatjuk olvasott szöveggel is (ez lehet mese, recept, játékszabály, utcai plakát, bolti akció) - elolvassuk (először szülő, majd közösen, utolsónak a gyerek egyedül) és a szülő szóban teszi fel a kérdéseket, a gyerek szóban válaszol. Ha nem emlékszik, nem baj, keressük ki közösen a megfejtést!
Matek - a mumus... jövet -menet gyakorolhatunk. Az előttünk álló autó rendszámát különbözőképpen összeadhatjuk, kivonhatjuk, szorozhatjuk. A rendszámtáblák remek olvasási készséget fejlesztő játékot is rejthetnek magukban: a 3 betűs rendszámokat egészítsük ki betűkkel, hogy értelmes szót kapjunk! pl. HVK - haverok, LHL- lehel, BGR - bögre stb.
Közös főzéskor a méricskélés is lehet egy matek feladat: a 2,5 dkg hány gramm? Számoljuk ki, tömegileg miből kell több - száraz vagy folyékony alapanyagokból?
Boltba induláskor a prospektusokból kiválasztva összeszorozhatjuk az árakat (pl. ha 3 csomagot veszünk, mennyibe fog kerülni) és a végén összeadhatjuk a vásárás összegét, mondván, elég pénzt vigyünk magunkkal. A prospektusokból kivágott képekkel mi is állíthatunk össze feladatlapokat a gyerekeknek.
Írás - az elmúlt időben elhatalmasodott az a felfogás, hogy nem is kellene írni, mert már mindenki számítógépen vagy telefonon kommunikál - valóban, csakhogy tele helyesírási hibával... Az írásgyakorlás nagyon fontos eleme, hogy a szavakat helyesen gyakoroljuk be, azok vizuálisan is megmaradnak a gyerekekben. Kezdhetjük ezt is játékosan: írassuk a gyerekkel a bevásárló listát, írja le sorba, melyik boltba kell mennünk.
Másolás: vegyük elő az előző évi nyelvtan tankönvet és a szószedetben lévő szavakból fokozatosan másoljanak (10-15-20) vagy egy-egy meséből 4-5 mondatot. A másolást mindig ellenőrizzük le, a hibákat pedig újraírással javítsák a gyerekek!
Harmadik osztály után az írást cifrázhatjuk: írj 5 főnevet, melléknevet, igét a szobából a körülöttünk lévő lakásból, udvarról!
Vegyük elő az élményeket! Vegyétek elő a laptopot, telefont és nézegessétek végig a nyáron készült fényképeket - közben pedig leírhatja a gyerek, hogy hol járt, mit látott - így lesz egy listája az élményeiről. Közben beszélgethettek az átélt vicces, mókás eseményekről.
Utolsó lépésként mehetnek az önálló feladatok - de ezt sem szabad túlzása vinni, miközben legyünk határozottak és hagyjuk, hogy a gyermek egyedül dolgozzon! Az internetről rengeteg szövegértő feladatlap tölthető le, a nagyobb áruházakban is már elérhető egy-egy ilyen kiadvány. Segtségül hívhatjuk az előző évi olvasókönyvet is: az órán esetleg fel nem dolgozott olvasmányokat most elolvashatjuk, elkészíthejük hozzá a feladatokat. A végén mindig ellenőrizzünk, segítsünk a helyes válasz megkeresésében és javítsunk!
Olvasás: ha nem szeret olvasni, vagy az otthoni könyvek uncsik - menjetek el könyvtárba! A könyvtárak nagy része 14 év alatt ingyenes, remek program meglátogatni a helyi gyerekkönyvtárat. Még nagyobb kaland, ha nem autózunk, hanem esetleg tömegközlekedéssel, kerékpárral megyünk. A legtöbb gyerekkönyvtár olvasókuckóval, babzsákokkal, társasjátékokkal és különböző foglalkozásokkal is várják a gyerekeket.
Bár nem vagyok számítógép-párti, a nyár végi gyakorláshoz segítségül hívhatjuk az interneten fellelhető tanulást segítő portálokat (wordwall, tankocka,matekoázis, okosdoboz, kisiskola, okoskaland) - fontosnak tartom itt is megjegyezni, hogy a feladatok megoldása alatt a gyerekkel legyünk ott, ne hagyjuk magára!
Az itt felsorolt feladattípusok csupán ötletek kívánnak lenni, sok minden függ a szülő kreativitásától.
Mindenben fontos a kezdet és a vég. Ilyen a nyár is. Szervezzünk a nyár utolsó napjaira egy nagy közös sétát, esetleg kirándulást, közös fagyizást, de egy nyárzáró családi grillazés/piknik is beleférhet. A gyerekek így érzik, érezhetik, hogy egy "új fejezet" kezdődik, ami új élményekkel és kalandokkal lesz teli.
A nyugodt iskolakezdés nem lehetetlen, csak tennünk kell érte!
Vizaverné Horváth Zsófia
Szombathelyimami - tanító, egészségfejlesztő
2 gyermek édesanyja
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges