Jelenlegi hely

Legyen pozitív a családkép!

Ez volt a fő üzenete a Család a médiában, média a családban című konferenciának, amelyet a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom rendezett a nemzetközi családnap alkalmából. Hogyan befolyásolja a média a családot? Milyen a családkép a reklámokban? Mit tehetnek a civilek a családbarát szemlélet kialakításáért? Sok egyéb kérdés is szóba került.

Közös felelősségünk

Novák Katalin, család- és ifjúságügyért felelős államtitkár szerint a társadalom és a média közös felelőssége, hogy milyen képet mutat a családokról. Az a cél, hogy a médiában megjelenő családkép természetesebb legyen, életszerűen, a valódi problémákat és az igazi értékeket is mutassa be. Sokszor túlságosan tökéletes vagy nagyon negatív kép jelenik meg a médiában a családokról.
A fiatalok médiafogyasztási szokásairól készült felmérés szerint a magyar fiataloknak a legmegbízhatóbb információforrása a család, utána következnek a barátok, majd az internet, az online közösségek és a televízió. Tehát a családi kötelékek jelenleg is erősek.
A kormányzati feladatokról az államtitkár hangsúlyozta, hogy a jogszabályok határozzák meg a kereteket, de fontosak az anyagi juttatások és ezeknek a széleskörű hozzáférése, valamint a munka és a család összeegyeztetését segítő szolgáltatások. Ahhoz, hogy erős családok legyenek Magyarországon, fontos a családbarát szemléletmód, gondolkodás erősítése. Kitűzött célunk, hogy valóban „családbarát ország” legyünk, pl. a tavalyi Apakampány azt mutatta be, hogy édesapának lenni menő dolog.

Az élet védelmében

Kardosné Gyurkó Katalin, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének (NOE) elnöke bemutatta egyesület tevékenységét, amelynek 260 helyi szervezete, 70 ezer tagja és 1500 önkéntese van. Tapasztalatuk szerint: „Minél nagyobb családja van valakinek, annál inkább jelen van a világban. Gyermekeink révén jobban érzékeljük a valóságot.” A nagycsaládban mindig történik valami. A NOE tagok sokfélék, különböző módon vesznek részt az egyesület életében. Sokszínű segítségnyújtás jellemzi az egyesületet: NOE-fon, érdekvédelem, ápolási- és lelki tanácsok, képzések, adományok, nevelőszülők, egyszülős családok, közösségi programok, segélyezési program.
Bemutatta azokat a tevékenységeket, amelyeket a média figyelmébe ajánlanak. Ezek a Tápláló szeretet, a hónap üzenete, az Angyali Csomagküldő Szolgálat, a Nagy családi ház, az őszi találkozó és a komatál. Felhívta a figyelmet, hogy több pozitív hírre lenne szükség a családokról és a segítő civilekről, ami a médiában megjelenik.

A család, mint erőforrás

Engler Ágnes, a Debreceni Egyetem adjunktusa előadásában kiemelte, hogy a jól működő családi kapcsolatoknak milyen pozitív hatásuk van az egyénre. A kutatások szerint az emberek boldogságérzetét meghatározza az, hogy mennyire számíthatnak a családtagjaikra, a boldog házasságban élők pedig nagyobb valószínűséggel kerülik el a betegségeket. A szülők jó párkapcsolata segíti a gyerekek megfelelő fejlődését, az iskolai teljesítmény esetében pedig az olyan társadalmi tényezőket, mint a család anyagi helyzete vagy a szülők végzettsége, kompenzálni tudja a megfelelő családi háttér.

Családbarát vállalatok

Idén is meghirdették az Év Családbarát Vállalata pályázatot, ezt a címet olyan vállalatoknak ítélik oda, akik családbarát vállalati kultúrájukkal példaként szolgálhatnak. A konferencia keretében a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom stratégiai partnerségi megállapodást kötött - a szervezet Családbarát vállalat díját az előző években elnyerő - Magyar Telekommal, a K&H Bankkal, az Ingatlan.com-mal és a Prolabora Kft.-vel.

Családkép a médiában

A kerekasztal során a szakemberek arról beszélgettek, hogyan mutatja be a média a családot, ill. hogyan lehetne trendivé tenni a házasságot, családot gyermekvállalást. A hírek világában a negatív híreket könnyebb eljuttatni az emberekhez, mint a pozitívat, inkább a problémákról beszélünk. Mit lehet tenni a negatív családkép ellen?

Szám Katalin, a Képmás főszerkesztője elmondta, hogy 2007-ben létre hozták a Média a Családért Alapítványt, majd az alapítvánnyal közösen a Családbarát Médiáért-díjat. Arra szeretnék bátorítani az újságírókat, hogy a divatos trendek ellenére hivatásuk útján erősítsék a hagyományos családképet. Az újságíróknak nagy a felelősségük, hogyan közelítenek egy témához. Nem írhatnak pl. tökéletes házasságról, mert olyan nincs. Szerinte az empátia és a humor is sokat segít. Nem elég, ha a hír igaz, azzal is törődni kell, hogy milyen üzenetet hordoz.

Aczél Petra, a Corvinus Egyetem docense arról beszélt, hogy a mai médiatartalom döntő többségét a civilek adják. A közösségi médiában az emberek olyan történeteket szeretnek megosztani, amik jók. A „napi cuki” is gyorsan terjed. A gyerekekről szóló hírek a legtöbb esetben negatívak (baj van velük vagy deviánsak), a kamaszkor teljesen hiányzik. Az időskor nem jelenik meg, ha mégis, akkor elesettként és csak segítő szerepben. A családot vagy idealisztikusan mutatják be (csokiszelet-család) vagy botrányosan (probléma-családként). A kettő között nincs átmenet.
Jellemező a családok médiafogyasztására, hogy az életüket ehhez rendezik. Az együtt töltött idő nagy részét a TV vagy az okoseszközök előtt töltik. A szakértő így fogalmazott: „Korunkban nem az ember fogyasztja az információt, hanem az információ az embert.” Kiemelte a médiatudatosságra nevelés fontosságát, de ahhoz az szükséges, hogy a szülők is médiatudatosak legyenek.

Hulej Emese, a Nők Lapja munkatársa elmondta, hogy a lapjukat azok a nők olvassák, akik hisznek a családi életben és értékekben. Olvasóik kíváncsiak a hiteles emberekre és történetekre. A Nők Lapja célja jó és hiteles üzenetet közvetíteni, segíteni a mindennapi problémák megoldásában, és jó ügyeket képviselni.

Halász Kinga, Budapestimami

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Itt a Vágatlan Május! Na ez igazán tetszeni fog a családnak, akárki is vágja a füvet nálatok! A nemzetközi kezdeményezés még 2019-ben Angliából indult, célja, hogy felhívja a beporzóbarát kertek jelentőségére a figyelmet.
Az Édesanya teremtése

Az Édesanya teremtése

Azt tudjuk, hogy 6 pár keze és 3 pár szeme van, gyógyítani is tud, de ki teremtette a könnycseppet?
Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy… tudom, hogy ebben a hónapban még nem hívtalak, de még csak elseje van. Nem azért akarom letenni, mert már legszívesebben a temetőben tudnálak.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére