1. Miről köteles a vállalkozás tájékoztatni engem a terméke/szolgáltatása megrendelése előtt?
A vállalkozás tájékoztatási kötelezettsége rengeteg részletre kiterjed. Köteles világosan és közérthető módon ismertetni többek között:
- a termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságait;
- nevét/cégnevét, székhelyét, telefonszámát, faxszámát, email-címét, valamint azt a címet, ahova esetleges panaszainkat küldhetjük, ha ez a székhely címétől eltérne;
- a termék (adóval megnövelt, teljes, bruttó) árát, valamint az összes további költséget (pl. fuvardíjat vagy postaköltséget);
- a teljesítés feltételeit: így különösen a fizetési feltételeket, a fuvarozás módját, a teljesítési határidőket, valamint a panaszkezelés módját;
- az elállási jog gyakorlásának határidejét és egyéb feltételeit, elállási nyilatkozat-minta rendelkezésre bocsátásával;
- azt, hogy elállás esetén nekünk kell-e viselnünk a megrendelt termék visszaküldésének költségét;
- ha valamely okból nem lenne jogunk elállni, illetve azokról a körülményekről, amelyek teljesülése esetén elállási jogunkat elveszíthetjük;
- a kellékszavatosság, a termékszavatosság, valamint a garancia (jótállás) szabályait;
- a békéltető testülethez fordulás lehetőségét, az illetékes békéltető testület nevét és székhelyét;
- a lehetséges fizetési módokat, valamint azt, ha esetlegesen valahova nem vállalnak szállítást;
- amennyiben a megrendeléskor, elektronikus úton fizetünk, kifejezetten fel kell hívnia a vállalkozásnak figyelmünket arra, ha a következő kattintásunk fizetési kötelezettséget von maga után.
2. Milyen lehetőségeim vannak, ha a vállalkozás nem tájékoztatott valamely körülményről?
A tájékoztatás elmaradásának többféle következménye is lehet attól függően, hogy milyen információ nem került közlésre.
Így például nem kell megfizetnünk azokat a költségeket, melyekről nem kaptunk tájékoztatást. Ha nem kaptunk tájékoztatást az indokolási kötelezettség nélküli elállás lehetőségéről és részletes feltételeiről (lásd 4. kérdés), az elállási jog gyakorlásának határideje egy évvel meghosszabbodik, és elállás esetén nem felelünk a termék értékcsökkenéséért (lásd 7. kérdés).
3. Egy webshop hogyan tesz eleget a tájékoztatási kötelezettségének?
A webshop honlapján folyamatosan, könnyen elérhető módon kell a szükséges információkat megjeleníteni. Általában az ÁSzF-ben fogjuk őket megtalálni.
4. Mit tehetek, ha meggondoltam magam?
Ha bármilyen okból nem szeretnénk a megrendelt terméket megtartani, a termék átvételét követő 14 napon belül a megrendeléstől minden további indokolás nélkül elállhatunk!
5. Milyen módon kell tájékoztatnom a vállalkozást az elállási szándékomról?
A vállalkozásnak elállási nyilatkozat-mintát kell rendelkezésre bocsátania. Ha ez mégsem történt volna meg, bármilyen egyértelmű nyilatkozat megteszi. Például: „Tisztelt … Kft.! Alulírott … (lakcím: …) kijelentem, hogy a(z) … tekintetében … napján megkötött szerződéstől elállok.” Levélben történő elállás esetén a 14 napos határidő a postán történő feladásra vonatkozik!
6. Mit kell tennie a vállalkozásnak, ha elálltam?
Jogszerű elállás esetén a vállalkozás köteles az elállási nyilatkozat kézhezvételétől számított 14 napon belül visszatéríteni a termék teljes árát, valamint a teljesítéssel felmerült költségeket is, feltéve, hogy a terméket visszajuttattuk.
7. Melyek az én kötelezettségeim elállás esetén?
Kötelesek vagyunk az elállástól számított 14 napon belül a terméket a vállalkozás részére visszajuttatni, és ennek közvetlen költségeit (pl. postaköltség) nekünk kell viselnünk. Ha a terméket a megismeréséhez szükséges mértéket meghaladóan használtuk, a termék értékcsökkenését a vállalkozás levonhatja.
+ 1 Bármilyen szerződéstől elállhatok?
Sajnos az interneten rendelt termékek/szolgáltatások között is vannak olyanok, illetve felmerülhetnek olyan körülmények, melyek esetén nem vagyunk jogosultak indokolás nélkül elállni, például az alábbi esetekben:
- személyre szabott termékek (pl. fotós bögre);
- romlandó termék;
- lezárt CD-DVD a felbontást követően;
- hírlap, folyóirat és időszaki lap, kivéve az előfizetés felmondását;
- nyilvános árverésen megvásárolt termék;
- olyan szolgáltatás esetén, melyet – kifejezett hozzájárulásunkkal – már teljes egészében teljesítettek;
- szállásnyújtásra irányuló szerződés, fuvarozás, autókölcsönzés, étkeztetés vagy szabadidős tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatásra irányuló szerződés esetében, ha az meghatározott napon vagy időszakban kerül felhasználásra.
Dr. Fazakas Réka Mária, ügyvéd
Ha tetszett ez a cikk, oszd meg másokkak is!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges