Jelenlegi hely

Irány a gimi! - Felvételizik a család

Tudjuk, hogy gyerekellenes, szülőellenes és szakmaellenes, a jövője érdekében mégis belevágtunk. Végül is teher alatt nő a pálma. Elsőszülött gyermekünk felvételije a hatosztályos gimnáziumba nem családbarát történet, de igazi csapatmunka.

Miért megy kisgimibe?

Mert megismertünk és megszerettünk, ugyanis ugyanabban az intézményben maradunk, ahová a 6 osztályos általános iskolánk tartozik. A minőségi oktatáson kívül fontosak a kamaszévekben kialakított társas kapcsolatok, a suli légköre, értékrendje, aminek célja: "olyan emberekké formálódjanak, akik nem sodródnak gondolkodás nélkül arra, amerre épp a körülöttük lévő világ viszi őket, hanem észreveszik és megértik, mi történik bennük és körülöttük." Úgy legyen! Már csak be kellene kerülni.

Közös projekt

Év eleje óta a felvételi réme lengi be a hatodikosok és családjaik életét, ez a szülői értekezletek, igazgatói tájékoztatók és privát beszélgetések fő témája. A sulit "pozitív tanulási attitűd" jellemzi, tehát nem ciki jól tanulni, mégis nő a feszültség a félév során.

Magántanárok, korrepetitorok és a trendi előkészítő tanfolyamok helyett a "csináld magad!" módszert választottuk, vagyis a felkészítést megoldjuk magunk. Apa feladata a matek, anyáé a magyar, ill. az egész projekt koordinálása és az adminisztráció intézése, a nagymamák a támogató hátteret és biztatást adják, Öcsi pedig az események passzív szereplője, időnként elszenvedője.

Lelkileg is készülünk a nagy pillanatra, amikor kb. 8000 társával egy időben lányunk január végén megírja a központi matek és magyar tesztet.

Az a bizonyos 45 perc csak a pillanatnyi teljesítményt méri, és 11 éves gyermekünk még nem elég érett a rá nehezedő nyomásra, koncentráció és stressztűrés terén sincs elég rutinja a vizsgához. De hogyan motiváljunk egy kiskamaszt? Hogy gimnazista leszel, az nem elég vonzó cél neki. Mégis érzi, hogy ez neki is fontos, csinálja önmagához képest szorgalmasan és kitartóan. A hegedűóra és a napi leckék megírása után van még néhány óra lefekvésig, addig belefér 1-1 feladatsor. Kéthetente mégis eljár a sulis előkészítőre az osztálytársakkal együtt. Hétvégén sem unatkozunk.

Mutasd a kompetenciád!

"Három alma van egy a kosárban előttem, és három gyerek. Hogyan adjak minden gyereknek egy almát úgy, hogy a kosárban is maradjon egy?" Pofonegyszerű, nem igaz?

"A kompetenciateszt nem tantárgyi-lexikális tudást méri, hanem azokat a logikai képességeket és készségeket, amelyek a gimnáziumban való eredményes továbbtanuláshoz szükségesek." A korábbi évek alacsony országos átlagai matekból - 24 pont az 50-ből - azt mutatják, hogy a "kreatív teszt" kemény diónak bizonyul a legtöbb gyereknek. Sokan nem is tudják befejezni az összes feladatot, ugyanis 45 perc alatt nincs sok idő a gondolkodásra, feszített tempóban kell végig haladni a példákon.

Mérnök édesapa integrálszámítással próbálkozott, de ők még az egyenleteteket sem tanulták! Kisiskolás fejjel gondolkodva, a hatodikos matematika eszköztárát alkalmazva kerestük a megoldásokat. Térgeometria, sorozatok, szöveges példák, algebra színesítették az életünket.

Feszített tempó, gyakorlás, magyarázat, kiborulás, hiszti, újrakezdés, lassú, de biztos fejlődés, sikerélmény, fáradtság. Nem mindig ebben a sorrendben. Az őszi próbafelvételi jó eredménye ad némi reményt.

(A fenti feladat megoldása: 2 gyereknek adok egy-egy almát, a harmadiknak a kosárral együtt adom oda. Csak kreatívan!)

Nem minden lencse, ami lapos

Nyelvünk szépségére és gazdagságára újra rácsodálkoztam a magyar nyelv és irodalom vizsgára készülve. A múlt homályából előkerültek a nyelvtani szabályok, a hangtan, mondattan, a zöngésség rejtelmei pedig az újdonság varázsával hatottak. Alliteráció és metafora, a költészet gyönyörű képei tárultak fel előttem újra, felidézve az iskolás éveket.

Zavarba hoztak a trükkös helyesírású szavak (pl. folyjon, eddzünk, fagyjon, helyiség) a köznyelvben ritkán használt szólások pontos jelentése, pl.: Kicsalná a tehénből a borjút. Késő karácsony után kántálni. Hosszú beszéd, rövid kolbász. Nem minden lencse, ami lapos. (Tényleg nem.)

A betűhalmazból való szókikeresés is fejtörést okozott időnként. A fogalmazásnál engedd el a fantáziád, közben figyelj a helyesírásra, szépírásra, gazdag szókincsre, logikus szerkesztésre, "szövegkohézióra", legyél "ötletes és gondolatgazdag." Elgondolkodni itt sincs idő 45 perc alatt, csak írni, lehetőleg hibátlanul.

Az életre készülünk

Jöhetnek a jó tanácsok, tippek a vizsgára, ami mégiscsak egy kemény verseny. Egy feladatra maximum 4 perc van, tehát életbe lép a 20 másodperces szabály: ha a feladatot elolvasva megértetted a lényeget, de nem tudod megoldani, akkor maximum 20 másodpercig gondolkodj, ha nem megy, menj tovább, és később térj vissza a példára. Rajzolj le mindent, ami nem információ, húzd át, ami fontos, húzd alá, rövidíts, a lényegre koncentrálj! Ellenőrizd az eredményeket!

A szóbeli később lesz, de arra is készülünk. Sokféle téma szóba kerülhet az európai integrációtól a parlament működéséig, általános műveltség, színházi-, olvasmány-, és filmélmények, versek, Bibliaismeret, közösségi élet, a szabadidő eltöltése.

A próbafelvételik adnak egy kis rutint, mégis nehezen tudjuk eldönteni, ki izgul jobban, a gyerek vagy a szülő. Csak nyugodtan! Nem dől össze a világ, ha most nem jön össze! Ezzel magunkat is biztatjuk.

Ha végre túl leszünk rajta, 6 év múlva lesz az érettségi, addig nyugodt időszakunk lesz. Dehogy, Öcsi 3 év múlva felvételizik!!

Halász Kinga
- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére