Somfay Alexandra, bábpedapógus, HUMANHUB tag, a Mentasárkány alapítója, egy 3,5 éves kisfiú édesanyja
Az ovisok szülei körében egyre ismertebb a Mentasárkány név és a meseépítő foglalkozások, miről szól pontosan a meseépítő?
A bábkészítés során mindig is szerettem különböző anyagokkal kísérletezni, fontosnak tartom, hogy szép dolgokkal, inspiratív és változatos anyagokkal dolgozzak. Így találtam rá a táblafestékre, amivel nagyon szép dolgokat lehet készíteni. Tulajdonképpen ennek kapcsán jött a családi meseépítő foglalkozás is. A foglalkozás többlépcsős bábszínházi élményt ad a gyerekeknek, ahol először nézőként vesznek részt, majd bevonom őket a bábkészítésbe és végül együtt el is játsszuk a darabot. Egy klasszikus papírszínházas meséléssel kezdődik a foglalkozás, ez ad keretet az egésznek. A mese után mindenki elkészítheti a neki leginkább szimpatikus szereplőt és a díszletet. Nagy előre megfestett háttértábláim vannak, valamint előre elkészített bábjaim, ezekre a gyerekek krétával tudnak rajzolni, ami azért is jó, mert ezáltal könnyen ki tudják fejezni az érzelmeiket. És legvégül szereplőként élik át a mesét, együtt elbábozzuk a darabot a szülőknek.
Honnan jött nálad a bábok, a bábozás szeretete?
A nagymamámhoz kötődik minden, az ő bábcsoportjai és a bábfesztiválok fogtak meg igazán, ahol a művészi bábjáték teljesen más rétegeit lehetett látni. Az egésznek az interaktivitása nagyon meghatározó volt számomra már kislányként. Mindig érdekelt a bábkészítés is, úgyhogy 2011-ben hobbiként elkezdtem a Mentasárkány blogot, amit eleinte magamnak írtam, mindenféle bábos témában, és ezzel párhuzamosan megszületett az első saját bábdarabom is, a Dezső a didergő sünmalac, amit Petra nővérem egyik verséhez készítettem. Nemcsak a darabot, de a bábokat is magam készítettem hozzá nemezből.
Ezek szerint nemcsak készíted a bábokat, de magad is írod a bábdarabokat?
Nagyon szeretem a bábrendezői hozzáállást. Korábban is írtam verseket, készítettem bábokat, és a bábokkal jöttem rá arra, hogy én igazán vizuálisan tudom elmesélni legszemélyesebben a történeteket. Miután elvégeztem a bábpedagógusi képzést, már nem volt kétségem, hogy ez az egész képi világ, a bábozás, mint komplex alkotási folyamat és a bábrendezői hozzáállás az, ami igazán az én utam. Petra nővérem mesekönyveket ír, Detti nővérem tanít és iskolai bábcsoportja van, velük együtt is sok közös munkám van.
Miért pont Mentasárkány lett a név?
Sokat gondolkodtam az elnevezésen. (mosolyog) Az őrsárkány motívumot nagyon szeretem, és ebből lett tulajdonképpen ez a Mentasárkány figura és név. Azt éreztem, hogy ez az, ami legjobban passzol hozzám, és ahhoz, amit csinálok.
A foglalkozásokhoz visszatérve, miyen meséket dolgoztok fel a gyerekekkel?
Minden hónapnak van egy témája és mindig van valamilyen bábfajta, amit be is mutatok. Most például a Csodapalást mese és a kendőbábok vannak soron, de volt már árnybáb a Kiskakas gyémánt félkrajcájra mese mellett, februárban a Brémai muzsikusok mesével és a maszkokkal foglalkoztunk, áprilisra pedig a Három troll mesével készülök és a marionett technikát szeretném megismertetni a gyerekekkel. Nagyon szeretném megszerettetni a bábozást és a különböző bábfajtákat megismertetni az emberekkel, mert azt tapasztalom, hogy nem ismerik eléggé, pedig ez egy csodálatos dolog.
Úgy tűnik, ez sikerül is.
Igen, szerencsére az a tapasztalatom, hogy szeretik a gyerekek és a szülők is a foglalkozásaimat. Alapvetően az ovisok számára dolgoztam ki a meseépítőt, a 3 és 7 éves kor közötti gyerekeknek, de az a tapasztalat, hogy a kisebb testvérek és a szülők is szívesen bevonódnak. Nekik - elsősorban a szülőknek - próbálom megmutatni, hogy hogyan tudnak akár otthon egyszerűbb bábokat készíteni, és mi mindenben tudnak segíteni a bábok a mindennapokban. Ehhez készítettem egy külön kiadványt is a szülőknek, amit a foglakozások után elvihetnek magukkal.
Ez ugye a BÁBbeszéd, ami szintén egy szuper találmány...
Nem is találmány (mosolyog), hiszen tulajdonképpen arról van szó, hogy a bábok milyen jól segítségül hívhatóak a szülő-gyerek kommunikációban. A gyerekekhez sokkal közelebb áll a mozgásos, képi világ és maga a báb is egy átmeneti tárgy, ami előtt könnyebben megnyílnak. Például ha valamilyen frusztrációja van a kisgyereknek, akkor sokkal könnyeben mondja el azt a bábnak, vagy ha egy szituációban a szülő akar mondani valamit, akkor a bábon keresztül könnyebben megérti a gyerek, hogy mit szeretne kifejezni a szülő. Tehát segítség a mindennapi kommunikációban, a napi rutinnál, hisztiknél, testvér konfliktusoknál, nehezebb szülő-gyerek helyzeteknél. A bábok segítenek levezetni a feszültséget, mert a báb az lehet dühös, lehet mérges, a báb a másik bábot megpofozhatja, egyszóval az egy-egy konkrét helyzet kapcsán felgyülemlett indulatot is jól le tudja vezetni vele a gyerek. A kiadványon kívül tervezek a BÁBbeszédhez is külön foglalkozásokat, ahol mindezt át tudom adni gyakorlatban is a szülőknek, mert úgy tűnik ez is nagyon érdekli őket.
A kiadvány ingyen elérhető a Mentasárkány hírlevél feliratkozóinak.
Feliratkozás ITT
Kísérletező vagy?
Nagyon szeretek kísérletezni, sőt számomra az egész bábozás egy nagyon élő, alakuló dolog. Szeretem keresgélni, próbálgatni azokat a formákat, amik leginkább megszólítják a gyerekeket, a szülőket és a pedagógusokat, ami tényleg segítség lehet nekik a mindennapokban. Én magam is próbálgatom mindezt szülőként is. A kisfiam 3,5 éves, nemrég kezdte az óvodát és általa is jó volt megtapasztalni, hogy mennyivel egyszerűbbé tudtuk tenni a beszoktatást a bábbal. Máig tapasztalom, hogy sokkal könnyebben elmondja a kisfiam a bábnak, hogy mi volt vele az oviban, mi történik vele napközben. A kesztyűbábok erre például nagyszerűek, nekünk egy Morzsi kutya bábunk van. Szeretném továbbadni az embereknek ezt a kéznél lévő tudást, megmutatni ezeket az egyszerű és használható bábos módszereket.
A szülők mellett az óvodákhoz hogyan tudod eljuttatni a bábokat?
Óvodáknak külön meseépítő foglalkozásokat állítottam össze. Ez olyan foglalkozás, amiben nincsen bábkészítés, mert a nagy létszám miatt az kevésbé kivitelezhető. Van viszont papírszínházas mese, sok mozgással és szintén meseépítéssel, ami egy 20-25 fős ovis csoport esetén közösségformálóként működik. Csoportfeladatok vannak ugyanis, minden csoport kap egy-egy helyszínt, amit együtt kell megrajzolniuk, kiszínezniük, így mindenki részese lehet a csapatmunkának. Vegyes csoportoknál nagyszerűen működik, kicsik és nagyobbak gyönyörűen együtt dolgoznak ilyenkor, mindenki talál a közös alkotásban számára alkalmas feladatot.
Ezek szerint van okunk optimistának lenni, a képernyők és kütyük elől is el lehet vonni a gyereket?
A gyerekek elképesztően nyitottak. Ha egyszer-kétszer elvisszük őket bábelőadásra, akkor az otthoni játékban is szívesen előveszik a bábokat. A bábozás a szerepjátékok, a fantáziajátékok remek terepe, amit pedig minden gyerek szeret. Rajtunk, szülőkön múlik, hogy mit erősítünk bennük, mifelé tereljük a gyerekeinket. Szeretném megmutatni a szülőknek, hogy mennyire egyszerű és hatékony eszköz lehet a bábozás a kezükben, nincs benne semmi ördöngősség és mégis milyen örömteli és komplex játék a gyerekek számára.
Vági-Tóth Lilla - Budapestimami
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges