Jelenlegi hely

Mit is tehetünk, ha az ajándék hibás vagy nem tetszik, nem jó a mérete, esetleg felesleges?

Ugye mennyit bosszankodunk amikor hasonló esetbe botlunk, hogy könnyítsük a jogi útvesztőket dr. Farkas Nórát az Anyaközlöny jogászát kérdeztük.

Karácsony utáni cserebere

Ünnepek idején tökéletes ajándékkal szeretnénk meglepni azokat, akiket szeretünk. Minden igyekezetünk ellenére ugyanakkor gyakran megesik: két ugyanolyan kirakós játék kerül a fa alá, a gondosan kiválasztott pulóver túl kicsi lesz, vagy épp a távirányítós autó válik működésképtelenné néhány órás használatot követően.

Mit tehetünk, ha az ajándékként átadott termék hibás, nem tetszik, méretproblémás vagy egyszerűen felesleges?

Mindenekelőtt fontos kihangsúlyozni, hogy a hagyományos üzletben vásárolt, minőségileg kifogástalan termék esetében – pusztán azért mert nem tetszik a szín vagy két ugyanolyan van belőle – a kereskedő nem köteles a csere, levásárlás lehetőségét biztosítani. Természetesen jól megfontolt üzleti érdekből dönthet úgy, hogy az ünnepek elmúltával, néhány napon, héten belül mindezt lehetővé teszi, de ez csak rajta áll. A fentiekből fakadóan, ha nem vagyunk biztosak abban, megfelelő terméket választottunk –e, célszerű a csere, levásárlás lehetőségéről már azelőtt érdeklődni, hogy az áru árát kifizetnénk. Fontos a vásárlási bizonylat megőrzése is, hiszen ezzel igazolhatjuk a vásárlás tényét. Nyugta, számla hiányában vajmi kevés esély lenne a probléma megoldására.

Némileg eltérő a helyzet, ha a terméket, online vagy termékbemutatón vásároltuk. Így kedvezőbb helyzetbe kerülhetünk, mint a hagyományos üzletben vásárlók, mégpedig az úgynevezett indoklás nélküli elállási jogból fakadóan. Ennek alapján a termék átvételétől – nem az ajándék átadásától - számított tizennégy naptári napon belül akkor is elállhatunk a szerződéstől, ha a termék hibátlan. A vállalkozásnak ebben az esetben nem lehetősége, hanem kötelessége a teljes összeg – vételár, szállítási- és csomagolási költség - visszatérítése. A kereskedő ezt az összeget egyébként mindaddig visszatarthatja, amíg a terméket vissza nem szolgáltattuk vagy annak visszaküldését kétséget kizáróan nem igazoltuk.

Ha tehát az ajándék bármilyen okból kifolyólag nem felel meg a megajándékozottnak, a termék átvétele és az ajándékozás között kevesebb, mint tizennégy nap telik el, s e határidőn belül élünk is elállási jogával, a kifizetett teljes összeg visszajár. A termék visszavétele és a vételár, járulékos költségek visszatérítése ebben az esetben tehát nem a kereskedő jóindulatán múlik, hanem jogszabályi kötelezettségen alapul.

Teljesen más szabályok vonatkoznak arra az esetre, ha az ajándékba adott termék eleve működésképtelen vagy némi használatot követően – a vásárlástól számított két éven belül - esik szét, romlik el.

Az ilyen jellegű reklamációval – az úgynevezett minőségi kifogással – a kereskedő már köteles foglalkozni. Ennek intézése ugyanis nem a forgalmazó önkéntes elhatározásán múlik, hanem jogszabály írja elő a számára.

Első lépésben javítást vagy cserét kérhetünk. Előfordulhat, hogy a rossz termék nem javítható, illetve a kereskedő azt nem vállalja, az üzletben pedig nincs már ugyanilyen termék. Ebben az esetben a vételár leszállítására tarthatunk igényt, a kereskedő költségére a hibát kijavíthatjuk vagy kijavíttathatjuk, illetve az általunk kifizetett összeget követelhetjük vissza.

Az eladó csupán akkor mentesül e kötelezettség alól, ha a hibát a szerződéskötéskor ismertük vagy azt ismernünk kellett: ha például a meglepetésnek szánt pulóvert szálhiba miatt kaptuk meg olcsóbban, s a leárazás okáról az üzletben tájékoztattak, e hiba miatt minőségi kifogásnak nincs helye. Természetesen, ha ugyanez a pulóver az első mosás alkalmával összemegy vagy kinyúlik, a kereskedő már köteles foglalkozni a szavatossági igénnyel.

Ha nem olyan hibáról van szó, amelyről tudtunk, vagy amelyről tudnunk kellett, a forgalmazó köteles a minőségi kifogást intézni, s csak abban az esetben nem kell a terméket megjavítania, kicserélnie, az árat leszállítania, a javítás, javíttatás költségét megtérítenie illetve a vételárat visszatérítenie, ha bebizonyosodik, a hiba nem gyártási eredetű.

 

dr. Farkas Nóra
 

Mit szólnál, ha valaki – virtuálisan – megfogná a kezed és megmutatná a kiutat abból a kusza, átláthatatlan labirintusból, amit egy átlagember számára a jog világa jelent? Szeretnél egy olyan oldalt, ahol közvetlen hangnemben, közérthetően segítenének neked abban, hogy a mindennapok során felmerülő feladatokkal bátrabban, tudatosabban nézhess szembe? Csatlakoznál egy olyan közösséghez, ahol biztos lehetsz abban, hogy szakmailag megalapozott tanácsokat kapsz?

Ha a válaszod igen, tarts az Anyaközlöny csapatával! Szeretettel várunk! www.anyakozlony.hu

 

Partnereink